Spelformules

Individuele spelformule

  • Start bij één van de startvragen (startvragen hebben een letter van A tot …). Elke vraag heeft vier antwoordmogelijkheden. Slechts één is de juiste. Naargelang van je antwoord, kom je bij een volgende vraag terecht (het nummer verwijst naar het nummer van de vraag).
  • Stijgt het niveau van de vraag, dan was je antwoord correct. Daalt het, dan was het niet correct. Uitzondering: je kunt niet onder niveau 1 gaan, of boven niveau 7. Antwoord je een vraag op niveau 7 correct, dan win je. Kies een andere startvraag om het spel nog eens te spelen. 
  • Kom je na een tijdje dezelfde vraag tegen? Prima! Dat betekent dat je ergens een fout hebt gemaakt. Je kunt dan herkansen.

Spelformules in groep

Eenvoudige “Quiztig met”-formule

Deel de groep op in ploegen. Elke ploeg heeft een stuk papier en schrijfgerei nodig. Er is 1 quizmaster, die het boek in zijn hand heeft.

  • Elke groep krijgt een verschillende startvraag.
  • Nadat de ploeg geantwoord heeft, schrijven ze het nummer op waar dit antwoord naar verwijst. Het is dan de beurt aan de volgende ploeg. De quizmaster vertelt voor elke beurt wat het niveau is van de huidige vraag. Zo weet de ploeg dus of hun vorige antwoord juist was…
  • Komt een ploeg op het “traject” van een andere? Geen probleem! Als je elkaar volgt, kun je het spel niet winnen. Je kunt enkel “voorbijsteken” als de andere ploeg een fout maakt.
  • De eerste ploeg die een vraag op niveau 7 correct beantwoordt, wint de quiz.

Het kroegspel

  • Je hebt enkel een bierviltje, een stylo en een “Quiztig met”-boek nodig. Er is geen quizmaster. Elke speler speelt individueel.
  • Elke speler krijgt een verschillende startvraag. De persoon links van degene die aan de beurt is, stelt de vraag en schrijft het nummer van het antwoord op het bierviltje achter de naam van degene die aan de beurt is. Geef telkens het boek door en lees af welke vraag de volgende dient te beantwoorden.
  • De eerste die een vraag op niveau 7 correct beantwoordt, wint het spel.

Hoger – lager

  • Probeer als eerste een bepaald aantal punten te bereiken (30 bijvoorbeeld). Wie aan beurt is, mag een niveau kiezen (1 tot 7).
    • Antwoord je goed, dan krijg je het aantal punten overeenkomstig het niveau van de vraag.
    • Antwoord je fout, dan wordt dit van je score afgetrokken.
  • Wie na een bepaald aantal ronden de hoogste score heeft, wint.
  • Variant: in plaats van het aantal rondes vast te leggen, speel je naar een streefcijfer, bijvoorbeeld 10 punten. (met dank aan collega Luc)

De ladder

Probeer als eerste een bepaald aantal vragen (bijvoorbeeld 2) op elk niveau correct te beantwoorden. Het leuke hieraan is dat je gedwongen wordt om af en toe foutief te antwoorden, want anders geraak je niet aan de vereiste punten op lagere niveaus.

Nog meer formules

Advertenties

Antwoord

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s